Strona główna - Barok na Spiszu
Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu
Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę

Facebook
  • O festiwalu
  • Barok na Spiszu 2023
  • Scepus Baroque
  • Galeria
  • Mecenasi i partnerzy
  • Organizatorzy
  • Kontakt
  • Pliki do pobrania

Barok na Spiszu 2023 Muzyczne podróże

Muzyczne podróże były tematem przewodnim XI festiwalu Barok na Spiszu, Niedzica 2023, który odbył się w dniach 13-15 sierpnia. W tym roku koncerty miały miejsce w pięknych kościołach św. Bartłomieja w Niedzicy, św. Sebastiana Jurgowie i św. Kwiryna w Łapszach Niżnych, w których to organizatorzy zabrali publiczność w fascynującą drogę przez czas i przestrzeń, odwiedzając muzycznie najznamienitsze ośrodki muzyczne barokowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, kraje Nowego Świata oraz barokową Francję.

 

Wystąpił zespół Overtone, Katarzyna Wiwer z muzykami z Meksyku oraz Peru oraz zespół Scepus Baroque, który przygotował dla festiwalu kolejną muzyczną premierę, czyli program Podróż z Krakowa do Podolińca na Spiszu. Ten piękny i co rok wyczekiwany przez melomanów festiwal jak zwykle dopełniły miniwykłady prowadzone przez artystów oraz zwiedzanie kościołów z lokalnymi przewodnikami, którymi w tym roku byli: Maria Waniczek w Niedzicy, Józef Górka w Jurgowie, a także Barbara Kowalczyk i Alicja Wójtowicz w Łapszach Niżnych (tutaj też była okazja zwiedzenia muzeum w Sypańcu, gdzie można podziwiać pamiątki etnograficzne oraz sakralne).

 

Tematem przewodnim XI festiwalu Barok na Spiszu, Niedzica 2023, który odbył się w dniach 13-15 sierpnia były „Muzyczne podróże”. Tym razem organizatorzy zabrali publiczność w fascynującą drogę przez czas i przestrzeń. 

Podczas pierwszego koncertu, który odbył się w Niedzicy  powędrowaliśmy od Krakowa do Podolińca, obserwując narodziny baroku na Wawelu, a potem śledząc najznamienitsze ośrodki muzyczne w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, m.in.  dwór królewski w Krakowie i w Warszawie, kapelę prymasowską w Łowiczu oraz kapele zakonne na Jasnej Górze i w tytułowym Podolińcu, docierając tam już u schyłku epoki.  W tę podróż zabrał nas zespół Scepus Baroque w składzie Katarzyna Wiwer – sopran, Andrzej Zawisza – bas, Dominika Małecka, Mateusz Małecki – skrzypce barokowe oraz Artur Szczerbinin na pozytywie. W programie usłyszeliśmy kompozycje autorów bardzo słynnych, jak i mniej znanych, jak Francesco Maffon, Franciszek Lilius, Mikołaj Zieleński,  Marcin Mielczewski, Giovanni Battista Cocciola, Giovanni Valentini, Marcin Józef Żebrowski, Simon Ferdinand Lechleitner, czy brat Josepho Justo z Podolińca oraz ojciec Eryk Brikner z Jasnej Góry.

Drugi koncert, który miał miejsce w Jurgowie był bardzo daleką podróżą, bo aż do Nowego Świata. Artyści Katarzyna Wiwer i J Katarzyna Wiwer i Julieta González-Springer – śpiewaczki znane, poza kunsztem wokalnym, z niezwykłej ekspresji przygotowały program złożony z duetów i utworów solowych pochodzących z kręgu muzyki religijnej barokowej Hiszpanii, Katalonii i Meksyku. W utworach, które znalazły się w programie, słychać, jak kultura europejska przywieziona wraz z muzykami do Nowego Świata chłonęła elementy kultury miejscowych Indian i czarnych niewolników, sprowadzanych tutaj do pracy na plantacjach. Pieśni porywają gorącymi rytmami, ale też chwytają za serce niezwykle bezpośrednimi i pełnymi niezwykłych porównań tekstami. W koncercie usłyszeliśmy więc nie tylko łacinę i język hiszpański, ale także negrito – dialekt czarnych niewolników, a także język keczua. Wśród utworów kompozytorów takich, jak Antonio de Salazar, Cristóbal Galán, Francisco Sebastián Durón, Juan de Vaeza Saavedra  królowały pastorałki, ale znalazły się tu również pieśni o charakterze pokutnym, pełne poetyckich porównań pieśni do Najświętszego Sakramentu oraz o Bożej miłości. Śpiewaczkom towarzyszyli również  klawesynista Andrzej Zawisza oraz gość  z Peru Victor Martínez Huaman, grający na różnorodnych instrumentach związanych z kręgiem kulturowym Ameryki Łacińskiej. 

Dopełnieniem tegorocznego festiwalu był występ zespołu Ensemble Overtone, który miał miejsce w Łapszach Niżnych, a jego tematem były szczególne składniki francuskiego smaku. Dzięki mini-wykładowi publiczność dowiedziała się, że podstawowymi składnikami są: taneczność, ilustracyjność oraz nawiązania mitologiczne. I tak oto zespół w składzie Michaela Koudelková – flety proste, traverso, Klaudia Matlak – skrzypce barokowe, Julia Karpeta – viola da gamba, Maurycy Raczyński – klawesyn zabrał nas w wyrafinowany i pełen barw świat muzyki francuskiej. Pierre Danican Philidor, François Couperin, Joseph Bodin de Boismortier, Jacques Duphly, to kompozytorzy, których muzyka przeniosła nas w świat monarchii absolutnej, gdzie król jest tancerzem, w świat, w którym króluje „le goût français”.

Tegoroczna propozycja muzyczna zachwyciła licznie zgromadzoną publiczność, prezentując: różnorodność życia muzycznego w dawnej Polsce, niezwykle wzajemne wpływy pomiędzy muzyką europejską a indiańską i kulturą czarnych niewolników, a także niezwykłą subtelność i wyrafinowanie francuskiego smaku. Na festiwalu nie zabrakło też konkursu wiedzy związanej ze Spiszem, w którym nagrodą były pamiątki spiskie.

 

 Festiwal organizuje fundacja Kulturalny Szlak. Mecenasami tegorocznymi byli Województwo Małopolskie, ZEW Niedzica SA, parterami Festiwalu: Jurgów Ski, Kotelnica Białczańska, Bank Spółdzielczy Karpatia, Orle Gniazdo, Muzeum-Zamek w Niedzicy, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Wydawnictwo Astraia, Powiat Nowotarski, Gmina Łapsze Niżne i Gminny Ośrodek Kultury w Niedzicy.

 

Patroni medialni Festiwalu: Tygodnik Podhalański, Pieninyinfo.pl, Pieniny24.pl, MalopolskaOnline.pl, Gość Niedzielny, Radio Kraków, Na Spiszu, podhaleregion.pl, Kultura Podhala, Podhale24.pl,

 

 

 

13.08 2023
Niedzica, kościół św. Bartłomieja

godz. 16.30 Zwiedzanie kościoła z przewodnikiem - Maria Waniczek

godz. 17.00 Koncert

PODRÓŻ Z KRAKOWA DO PODOLIŃCA

Scepus Baroque:
Katarzyna Wiwer – sopran
Andrzej Zawisza – bas
Dominika Małecka, Mateusz Małecki – skrzypce barokowe
Artur Szczerbinin – pozytyw

mini wykład: Katarzyna Wiwer: Życie muzyczne na dworach polskich.

14.08 2023
Jurgów, kościół św. Sebastiana

godz. 17.30 Zwiedzanie kościoła z przewodnikiem - Józef Górka
godz. 18.00 Koncert

AMOR DIVINO –  arie i duety z kręgu muzyki religijnej barokowej Hiszpanii, Katalonii i Meksyku

Katarzyna Wiwer,  Julieta González-Springer – soprany
Andrzej Zawisza – klawesyn
Victor Martínez Huaman – instrumenty perkusyjne

mini wykład: Julieta González-Springer: Muzyczna podróż do Nowego Świata.

15.08.2023
Łapsze Niżne, kościół św. Kwiryna

godz. 17.00 Zwiedzanie Sypańca z przewodnikiem - Barbara Kowalczyk, Alicja Wójtowicz
godz. 17.30 Zwiedzanie kościoła z przewodnikiem - Barbara Kowalczyk
godz. 18.00 Koncert

SKŁADNIKI FRANCUSKIEGO SMAKU

Ensemble Overtone
Michaela Koudelková – flety proste, traverso
Klaudia Matlak – skrzypce barokowe
Julia Karpeta – viola da gamba
Maurycy Raczyński – klawesyn

mini wykład: Maurycy Raczyński: Składniki francuskiego smaku.

 

Relacja po X jubileuszowym festiwalu w roku 2022

W 2022 roku świętowaliśmy dzięsiątą odsłonę festiwalu Barok na Spiszu. X Jubileuszowa edycja to czas radowania się nie tylko muzyką, ale i całą dotychczasową piękną historią festiwalu odbywającego się pod hasłem „Zobaczyć i usłyszeć sztukę”. Dotąd odbyły się 43 koncerty połączone ze zwiedzaniem zabytkowych wnętrz, miniwykładami, prezentacją wydawnictw o regionie. Powstał zespół Scepus Baroque, który przygotowywał premierowe programy specjalnie dla festiwalu, ale występował również na innych festiwalach, będąc wizytówką Spisza. Były to między innymi cykle koncertowe Bach200 w Warszawie, Festiwal ORGANyPlus Gdańsku, czy Leszno Barok Plus. Wystąpili znakomici artyści specjalizujący się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej. Zgodnie z ideą festiwalu promowana jest szczególnie muzyka polska i polscy artyści, ale na zaproszenie festiwalu przybywali również artyści z Włoch, Francji, Austrii, Szwajcarii, Meksyku, Czech i Słowacji, a nawet Korei Południowej. Zagraliśmy koncerty w pięknych, zabytkowych wnętrzach spiskich kościołów w Niedzicy, Łapszach Wyżnych i Niżnych, w obu kościołach w Krempachach, we Frydmanie, Kacwinie, Nowej Białej, Jurgowie, a także na zamku w Niedzicy. Doczekaliśmy się zaprzyjaźnionej publiczności, zawsze chętnie i tłumnie przybywającej na koncerty i radującej się wraz z nami piękną muzyką. 

X festiwal zatytułowany był „Radość Muzyki” i rozpoczął się 19 sierpnia w Jurgowie recitalem wirtuoza lutni Michała Gondko noszącym tytuł „FLORILEGIUM czyli Europejska muzyka lutniowa przełomu XVI i XVII wieku”. Florilegium, to zbiór najpiękniejszych utworów, spisywanych i przywożonych z różnych krajów Europy. Wraz z muzyką prezentowaną przez solistę oraz jego pięknymi opowieściami o dziejach lutni przewędrowaliśmy z Włoch przez Polskę, Niemcy, Anglię, aż do francuskojęzycznej Flandrii. Przewodnikiem po pięknym kościele św. Sebastiana, jednym w dwóch drewnianych zabytków spośród spiskich kościołów, był tutejszy proboszcz, ksiądz Stanisław Malarz.

20 sierpnia, w drugim dniu festiwalowym, w kościele św. Bartłomieja w Niedzicy wystąpił zespół Scepus Baroque, tym razem pod dyrekcją znakomitego klawesynisty Marcina Świątkiewicza w przygotowanym specjalnie na ten wieczór programie pod tytułem „Radość Muzyki”. Gwiazdą tego wieczoru był znakomity kontratenor Michał Sławecki, który wystąpił wspólnie z Katarzyną Wiwer – dyrektor artystyczną festiwalu – oraz Marianem Magierą grającym na trąbce barokowej. Ten koncert to był prawdziwy wybuch radości i pochwała muzyki. Usłyszeliśmy arie oraz utwory instrumentalne Haendla, Purcella, Vivaldiego oraz Telemanna.  Wysłuchaliśmy między innymi kantatę „Praise of Harmony” – „Pochwała harmonii” HWV 124, znaną jako Mała Oda do św. Cecylii. Przed koncertem Rafał Monita przybliżył publiczności dziesięcioletnią historię festiwalu. Przewodnikiem po tym wnętrzu, jak i po kolejnym, gdzie festiwal zawitał po raz pierwszy, była przewodniczka z powołania Elbieta Łukuś.

Finał festiwalu miał miejsce w odnowionym, pięknym wnętrzu kościoła św. Kwiryna w Łapszach Niżnych, gdzie zespół Donne Armoniche z towarzyszeniem klawesynisty Andrzeja Zawiszy oraz skrzypaczek Aleksandry Owczarek i Agnieszki Krawczyk przeniósł nas do siedemnastowiecznych Włoch, by w koncercie zatytułowanym „Złote jabłko i trzy damy z Ferrary” opowiedzieć o wirtuozowskich śpiewaczkach, tajemniczych koncertach na dworze d’Este w Ferrarze, dworskich fetach i ówczesnych gwiazdach.  Wysłuchaliśmy wirtuozowskiej  muzyki C. Monteverdiego, L. Luzzaschiego, L. Rossiego, A. Archilei przeznaczonej na głosy żeńskie w brawurowym wykonaniu członkiń zespołu: Katarzyny Wiwer, Liliany Pociechy i Adrianny Bujak-Cyran.

Podczas trwania festiwalu miał również miejsce konkurs znajomości zabytkowych motywów spiskich, a zwycięzcy otrzymali nagrody książkowe. Wszystkie trzy miejsca festiwalowe były licznie odwiedzane przez melomanów i sympatyków festiwalu, publiczność na koncertach zajmowała wszystkie miejsca w kościołach, gdzie odbywały się koncerty.

X festiwal Barok na Spiszu, Niedzica 2022 odbył się dzięki wsparciu Mecenasa: ZEW Niedzica SA oraz Marszałka Małopolski we współpracy z Powiatem Nowotarskim i Gminą Łapsze Niżne. Festiwal wsparli również partnerzy – firmy i instytucje: Jurgów Ski, Pieniński Bank Spółdzielczy, Wydawnictwo Astraia, Stowarzyszenie Historyków Sztuki – Muzeum-Zamek w Niedzicy, oraz Gminny Ośrodek Kultury w Niedzicy.

 

 

Zapraszamy na Spisz!

Zakończył się XI festiwal Barok na Spiszu, Niedzica 2023 
Tematem tegorocznej edycji festiwalu były "Muzyczne podróże". Przygotowaliśmy dla Państwa trzy piękne koncerty, które zaprowadziły nas w krainy niedalekie, jak podróż z Krakowa do Podolińca przez Łowicz, Warmię, Jasną Górę i Warszawę, ale też bardzo dalekie, bo do całkiem jeszcze egzotycznych w czasach baroku krajów Nowego Świata. A na koniec odwiedziliśmy Francję, która mimo, że leży w środku Europy, znana jest od zawsze ze swojego szczególnego muzycznego smaku.
 Zachęcamy do śledzenia naszego festiwalu na facebooku.
Do zobaczenia na barokowym Spiszu w 2024 roku!

Mecenat

Partnerzy

Patronat medialny

Szukaj nas na Facebooku

Odwiedzin

Odwiedzin 9999
Stworzone przez pl.mfirma.eu