Strona główna - Barok na Spiszu
Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu Barok na Spiszu
Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę Zobaczyć i usłyszeć sztukę

Facebook
  • O festiwalu
  • Barok na Spiszu 2024
  • Scepus Baroque
  • Galeria
  • Mecenasi i partnerzy
  • Organizatorzy
  • Kontakt
  • Pliki do pobrania

Barok na Spiszu 2024 Barokowe ekstrawagancje

Dwunasty festiwal Barok na Spiszu 2024 już za nami. Tematem tej edycji były Barokowe Ekstrawagancje. 

Festiwal rozpoczął się 15 sierpnia koncertem organowym w przepięknym kościółku w Orawce, w którym znajdują się wyjątkowe zabytkowe organy, bardzo pieczołowicie odnowione, pod kuratelą Narodowego Instytutu Dziedzictwa.  Zagrała na nich, a także opowiedziała o nich Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa.

Zaś kolejnego dnia, 16 sierpnia, festiwal rozpoczął się już na Spiszu w Jurgowie koncertem zatytułowanym „Anioły zza klasztornej kraty”, podczas którego zespół Donne Armoniche wraz ze Scepus Baroque w składzie żeńskim wykonali niezwykle rzadko prezentowane utwory barokowych włoskich i polskich kompozytorek zakonnych.

Kolejny wieczór poświęcony był gambie. 17 sierpnia w uroczym kościółku św. Walentego Krempachach zanurzyliśmy się w samą głębię jej piękna podczas koncertu duetu gambowego Justyny i Piotra Młynarczyków.

Drugi tydzień festiwalowy, to energia i rytm. 22 sierpnia w Niedzicy zachwyciliśmy się energią i blaskiem trąbek słuchając zespołu Tubicinatores Gedanenses z Gdańska z repertuarze hejnalistów i piszczków wieżowych,

a 24 sierpnia, na finał festiwalu, który miał miejsce we Frydmanie, zespół Cornu Copiae (Róg Obfitości) porwał nas w objęcia rytmu. W jego wykonaniu usłyszeliśmy utwory, których podstawą są taneczne wzorce rytmiczne.

Tradycyjnie przed każdym koncertem miało miejsce zwiedzanie kościoła, gdzie odbywał się koncert, a w tajniki poszczególnych programów wprowadziły nas przygotowane przez zespoły mini-wykłady.

15. 08. 2024

Orawka, kościół św. Jana Chrzciciela

godz. 16.30 Zwiedzanie kościoła z przewodnikiem: Lucyna Borczuch

godz. 17.00 Koncert

ORGANY AD 1670

Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa – organy

gościnnie: Katarzyna Wiwer – sopran

mini-wykład: Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa: Wśród kalikantów i tympanów – organy w Orawce jako dzieło dawnej sztuki organmistrzowskiej 

16.08.2024

Jurgów, kościół św. Sebastiana

godz. 17.30 Zwiedzanie kościoła z przewodnikiem: Józef Górka

godz. 18.00 Koncert

ANIOŁY ZZA KLASZTORNEJ KRATY

Donne Armoniche:

Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak-Cyran, Liliana Pociecha - soprany 

Scepus Baroque:
Aleksandra Owczarek – skrzypce barokowe

Katarzyna Cichoń – wiolonczela
Klaudia Łoboda – klawesyn, pozytyw
mini wykład: Katarzyna Wiwer: Kompozytorki zakonne w epoce baroku

17.08.2024
Krempachy, kościół św. Walentego

godz. 19.00 Zwiedzanie kościoła z przewodnikiem: ks. Zbigniew Ścisłowicz
godz. 19.30 Koncert

SERCE GAMBY –  wieczorny koncert muzyki gambowej

Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Piotr Młynarczyk – viola da gamba

mini wykład: Justyna Młynarczyk – Gamba - królowa liryki

22.08.2024
Niedzica, kościół św. Bartłomieja

godz. 17.30 Zwiedzanie kościoła z przewodnikiem: Maria Waniczek
godz. 18.00 Koncert

FANFARY I PISZCZKOWIE WIEŻOWI

Tubicinatores Gedanenses:
Paweł Hulisz - trąbka barokowa
Piotr Kowalkowski - trąbka barokowa
Emil Miszk - trąbka barokowa
Filip Pysz - trąbka barokowa
Paweł Szewczyk - bębny, tamburo militare, gran casa, tamburyn, timsha

mini wykład: Paweł Hulisz: Muzyka z wieży

24.08.2024
Frydman, kościół św. Stanisława

godz. 18.30 Zwiedzanie kościoła z przewodnikiem: Piotr Wojtaszek
godz. 19.00 Koncert

W OBJĘCIACH RYTMU

Cornu Copiae:
Karolina Habało - skrzypce barokowe
Michaela Koudelkova - flety
Matylda Adamus - wiolonczela barokowa
Maria Wilgos - teorba
Adam Jastrzębski - klawesyn
Wojciech Lubertowicz - instrumenty perkusyjne

gościnnie:
Katarzyna Wiwer - sopran

mini wykład: Karolina Habało: Jak rytm kształtuje kompozycję - ciaccona, passacaglia, ground

 

 

Relacja z XI festiwalu Barok na Spiszu 2023

Tematem przewodnim XI festiwalu Barok na Spiszu, Niedzica 2023, który odbył się w dniach 13-15 sierpnia były „Muzyczne podróże”. Tym razem organizatorzy zabrali publiczność w fascynującą drogę przez czas i przestrzeń. 

Podczas pierwszego koncertu, który odbył się w Niedzicy  powędrowaliśmy od Krakowa do Podolińca, obserwując narodziny baroku na Wawelu, a potem śledząc najznamienitsze ośrodki muzyczne w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, m.in.  dwór królewski w Krakowie i w Warszawie, kapelę prymasowską w Łowiczu oraz kapele zakonne na Jasnej Górze i w tytułowym Podolińcu, docierając tam już u schyłku epoki.  W tę podróż zabrał nas zespół Scepus Baroque w składzie Katarzyna Wiwer – sopran, Andrzej Zawisza – bas, Dominika Małecka, Mateusz Małecki – skrzypce barokowe oraz Artur Szczerbinin na pozytywie. W programie usłyszeliśmy kompozycje autorów bardzo słynnych, jak i mniej znanych, jak Francesco Maffon, Franciszek Lilius, Mikołaj Zieleński,  Marcin Mielczewski, Giovanni Battista Cocciola, Giovanni Valentini, Marcin Józef Żebrowski, Simon Ferdinand Lechleitner, czy brat Josepho Justo z Podolińca oraz ojciec Eryk Brikner z Jasnej Góry.

Drugi koncert, który miał miejsce w Jurgowie był bardzo daleką podróżą, bo aż do Nowego Świata. Artyści Katarzyna Wiwer i J Katarzyna Wiwer i Julieta González-Springer – śpiewaczki znane, poza kunsztem wokalnym, z niezwykłej ekspresji przygotowały program złożony z duetów i utworów solowych pochodzących z kręgu muzyki religijnej barokowej Hiszpanii, Katalonii i Meksyku. W utworach, które znalazły się w programie, słychać, jak kultura europejska przywieziona wraz z muzykami do Nowego Świata chłonęła elementy kultury miejscowych Indian i czarnych niewolników, sprowadzanych tutaj do pracy na plantacjach. Pieśni porywają gorącymi rytmami, ale też chwytają za serce niezwykle bezpośrednimi i pełnymi niezwykłych porównań tekstami. W koncercie usłyszeliśmy więc nie tylko łacinę i język hiszpański, ale także negrito – dialekt czarnych niewolników, a także język keczua. Wśród utworów kompozytorów takich, jak Antonio de Salazar, Cristóbal Galán, Francisco Sebastián Durón, Juan de Vaeza Saavedra  królowały pastorałki, ale znalazły się tu również pieśni o charakterze pokutnym, pełne poetyckich porównań pieśni do Najświętszego Sakramentu oraz o Bożej miłości. Śpiewaczkom towarzyszyli również  klawesynista Andrzej Zawisza oraz gość  z Peru Victor Martínez Huaman, grający na różnorodnych instrumentach związanych z kręgiem kulturowym Ameryki Łacińskiej. 

Dopełnieniem tegorocznego festiwalu był występ zespołu Ensemble Overtone, który miał miejsce w Łapszach Niżnych, a jego tematem były szczególne składniki francuskiego smaku. Dzięki mini-wykładowi publiczność dowiedziała się, że podstawowymi składnikami są: taneczność, ilustracyjność oraz nawiązania mitologiczne. I tak oto zespół w składzie Michaela Koudelková – flety proste, traverso, Klaudia Matlak – skrzypce barokowe, Julia Karpeta – viola da gamba, Maurycy Raczyński – klawesyn zabrał nas w wyrafinowany i pełen barw świat muzyki francuskiej. Pierre Danican Philidor, François Couperin, Joseph Bodin de Boismortier, Jacques Duphly, to kompozytorzy, których muzyka przeniosła nas w świat monarchii absolutnej, gdzie król jest tancerzem, w świat, w którym króluje „le goût français”.

Tegoroczna propozycja muzyczna zachwyciła licznie zgromadzoną publiczność, prezentując: różnorodność życia muzycznego w dawnej Polsce, niezwykle wzajemne wpływy pomiędzy muzyką europejską a indiańską i kulturą czarnych niewolników, a także niezwykłą subtelność i wyrafinowanie francuskiego smaku. Na festiwalu nie zabrakło też konkursu wiedzy związanej ze Spiszem, w którym nagrodą były pamiątki spiskie.

 

 Festiwal organizuje fundacja Kulturalny Szlak. Mecenasami tegorocznymi byli Województwo Małopolskie, ZEW Niedzica SA, parterami Festiwalu: Jurgów Ski, Kotelnica Białczańska, Bank Spółdzielczy Karpatia, Orle Gniazdo, Muzeum-Zamek w Niedzicy, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Wydawnictwo Astraia, Powiat Nowotarski, Gmina Łapsze Niżne i Gminny Ośrodek Kultury w Niedzicy.

 

Patroni medialni Festiwalu: Tygodnik Podhalański, Pieninyinfo.pl, Pieniny24.pl, MalopolskaOnline.pl, Gość Niedzielny, Radio Kraków, Na Spiszu, podhaleregion.pl, Kultura Podhala, Podhale24.pl,

 

 

Relacja po X jubileuszowym festiwalu w roku 2022

W 2022 roku świętowaliśmy dzięsiątą odsłonę festiwalu Barok na Spiszu. X Jubileuszowa edycja to czas radowania się nie tylko muzyką, ale i całą dotychczasową piękną historią festiwalu odbywającego się pod hasłem „Zobaczyć i usłyszeć sztukę”. Dotąd odbyły się 43 koncerty połączone ze zwiedzaniem zabytkowych wnętrz, miniwykładami, prezentacją wydawnictw o regionie. Powstał zespół Scepus Baroque, który przygotowywał premierowe programy specjalnie dla festiwalu, ale występował również na innych festiwalach, będąc wizytówką Spisza. Były to między innymi cykle koncertowe Bach200 w Warszawie, Festiwal ORGANyPlus Gdańsku, czy Leszno Barok Plus. Wystąpili znakomici artyści specjalizujący się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej. Zgodnie z ideą festiwalu promowana jest szczególnie muzyka polska i polscy artyści, ale na zaproszenie festiwalu przybywali również artyści z Włoch, Francji, Austrii, Szwajcarii, Meksyku, Czech i Słowacji, a nawet Korei Południowej. Zagraliśmy koncerty w pięknych, zabytkowych wnętrzach spiskich kościołów w Niedzicy, Łapszach Wyżnych i Niżnych, w obu kościołach w Krempachach, we Frydmanie, Kacwinie, Nowej Białej, Jurgowie, a także na zamku w Niedzicy. Doczekaliśmy się zaprzyjaźnionej publiczności, zawsze chętnie i tłumnie przybywającej na koncerty i radującej się wraz z nami piękną muzyką. 

X festiwal zatytułowany był „Radość Muzyki” i rozpoczął się 19 sierpnia w Jurgowie recitalem wirtuoza lutni Michała Gondko noszącym tytuł „FLORILEGIUM czyli Europejska muzyka lutniowa przełomu XVI i XVII wieku”. Florilegium, to zbiór najpiękniejszych utworów, spisywanych i przywożonych z różnych krajów Europy. Wraz z muzyką prezentowaną przez solistę oraz jego pięknymi opowieściami o dziejach lutni przewędrowaliśmy z Włoch przez Polskę, Niemcy, Anglię, aż do francuskojęzycznej Flandrii. Przewodnikiem po pięknym kościele św. Sebastiana, jednym w dwóch drewnianych zabytków spośród spiskich kościołów, był tutejszy proboszcz, ksiądz Stanisław Malarz.

20 sierpnia, w drugim dniu festiwalowym, w kościele św. Bartłomieja w Niedzicy wystąpił zespół Scepus Baroque, tym razem pod dyrekcją znakomitego klawesynisty Marcina Świątkiewicza w przygotowanym specjalnie na ten wieczór programie pod tytułem „Radość Muzyki”. Gwiazdą tego wieczoru był znakomity kontratenor Michał Sławecki, który wystąpił wspólnie z Katarzyną Wiwer – dyrektor artystyczną festiwalu – oraz Marianem Magierą grającym na trąbce barokowej. Ten koncert to był prawdziwy wybuch radości i pochwała muzyki. Usłyszeliśmy arie oraz utwory instrumentalne Haendla, Purcella, Vivaldiego oraz Telemanna.  Wysłuchaliśmy między innymi kantatę „Praise of Harmony” – „Pochwała harmonii” HWV 124, znaną jako Mała Oda do św. Cecylii. Przed koncertem Rafał Monita przybliżył publiczności dziesięcioletnią historię festiwalu. Przewodnikiem po tym wnętrzu, jak i po kolejnym, gdzie festiwal zawitał po raz pierwszy, była przewodniczka z powołania Elbieta Łukuś.

Finał festiwalu miał miejsce w odnowionym, pięknym wnętrzu kościoła św. Kwiryna w Łapszach Niżnych, gdzie zespół Donne Armoniche z towarzyszeniem klawesynisty Andrzeja Zawiszy oraz skrzypaczek Aleksandry Owczarek i Agnieszki Krawczyk przeniósł nas do siedemnastowiecznych Włoch, by w koncercie zatytułowanym „Złote jabłko i trzy damy z Ferrary” opowiedzieć o wirtuozowskich śpiewaczkach, tajemniczych koncertach na dworze d’Este w Ferrarze, dworskich fetach i ówczesnych gwiazdach.  Wysłuchaliśmy wirtuozowskiej  muzyki C. Monteverdiego, L. Luzzaschiego, L. Rossiego, A. Archilei przeznaczonej na głosy żeńskie w brawurowym wykonaniu członkiń zespołu: Katarzyny Wiwer, Liliany Pociechy i Adrianny Bujak-Cyran.

Podczas trwania festiwalu miał również miejsce konkurs znajomości zabytkowych motywów spiskich, a zwycięzcy otrzymali nagrody książkowe. Wszystkie trzy miejsca festiwalowe były licznie odwiedzane przez melomanów i sympatyków festiwalu, publiczność na koncertach zajmowała wszystkie miejsca w kościołach, gdzie odbywały się koncerty.

X festiwal Barok na Spiszu, Niedzica 2022 odbył się dzięki wsparciu Mecenasa: ZEW Niedzica SA oraz Marszałka Małopolski we współpracy z Powiatem Nowotarskim i Gminą Łapsze Niżne. Festiwal wsparli również partnerzy – firmy i instytucje: Jurgów Ski, Pieniński Bank Spółdzielczy, Wydawnictwo Astraia, Stowarzyszenie Historyków Sztuki – Muzeum-Zamek w Niedzicy, oraz Gminny Ośrodek Kultury w Niedzicy.

 

 

Na wszystkie koncerty i wydarzenia wstęp wolny! Serdecznie zapraszamy!

Dwunasty festiwal Barok na Spiszu 2024 już za nami. Tematem tej edycji były Barokowe Ekstrawagancje. Podczas prologu na Orawie posłuchaliśmy brzmienia zabytkowych organów w Orawce, na których zagrała i o których opowie Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, wysłuchaliśmy utworów barokowych kompozytorek zakonnych w wykonaniu zespołu Donne Armoniche wraz ze Scepus Baroque, zanurzyliśmy się w liryczną głębię muzyki gambowej za sprawą duetu gambowego Justyny i Piotra Młynarczyków, podziwialiśmy energię trąbek słuchając zespołu Tubicinatores Gedanenses z Gdańska, a na koniec, za sprawą zespołu Cornu Copiae, rzuciliśmy się w objęcia rytmu.  

To była wspaniała muzyczna uczta!

Zachęcamy również do śledzenia naszego festiwalu na facebooku.

Do zobaczenia na barokowym Spiszu w 2025 roku! Tematem będą Niebiańskie Ogrody

Mecenat

Partnerzy

Patronat medialny

Szukaj nas na Facebooku

Odwiedzin

Odwiedzin 9999
Stworzone przez pl.mfirma.eu